Monday, March 29, 2010

نکاتی چند در مورد دنباله برای تازه واردین و کاربران دیگر



از اونجا که موج تازه واردین به دنباله رو شاهد هستیم و بخش راهنما و سؤالات متداول نیز با وجود تغییرات عمده در سایت هنوز هیچ تغییری نکرده است و هنوز بر پایه برنامه نویسی پیشین سایت نوشته شده است  ، چند نکته رو بر پایه تازه ترین قوانین و برنامه ریزی دنباله بیان میکنم:
 

  اعتبار و انرژی انرژی

اعتبار شما در آغاز فعالیت در سایت 300 و انرژی روزانه شما 1000 امتیاز میباشد که از روز بعد با توجه به میزان فعالیت شما در سایت به حدود 300 و اندی کاهش پیدا میکند و به روندی که در زیر اشاره خواهد شد محاسبه می شود.  انرژی روزانه را در هر زمان با علامت انرژی  بالای سایت مشاهده میکنید اما اعتبار را فقط میتوانید در صفحه شخصی خود ببینید. اعتبار و انرژی طبق تازه ترین برنامه نویسی دنباله به صورت زیر محاسبه می شود:

      ارسال لینک
    •  ارسال لینک
    با ارسال هر لینک 12 امتیاز به اعتبار شما افزوده و 70 امتیاز از انرژی روزانه شما کاسته می شود.
    نکته : شما تا سی دقیقه پس از ارسال لینک امکان ویرایش جزئی و یا کلی لینک خود را دارید اما حذف لینک ممکن نیست. برای ویرایش طبق تغییرات تازه سایت میبایست به صفحه لینک های من که از طریق منوی شخصی شما قابل دسترسی است رفته و بر روی واژه قرمز رنگ ویرایش که در جلو عنوان لینک قرار دارد کلیک کنید.
    همچنین می توانید در همان صفحه لینک با تغییر اندکی در آدرس آن به صفحه ویرایش منتقل شوید. برای این منظور باید واژه edit را پیش از واژه link در نوارآدرس تایپ کنید:



    •  نظر دادن  
    با ارسال هر نظر زیر لینک ها 5 امتیاز به اعتبار شما افزوده و 25 امتیاز از انرژی روزانه شما کاسته می شود. ارسال نظر در انجمن ها باعث افزایش امتیاز نمیشود اما 20 امتیاز با ارسال هر نظر از انرژی شما کاسته می شود.
    نکته : شما امکان ویرایش نظر خود را تا 10 دقیقه پس از ارسال خواهید داشت. 
    توجه : حتما قوانین ارسال نظر را در نظر گرفته و رعایت کنید. در غیر اینصورت امکان محرومیت شما از ارسال نظر و در شرایط حادتر محرومیت از استفاده از اکانت برای مدتی وجود دارد.


    • رای دادن
    با هر رای مثبت به لینکها 2 امتیاز به اعتبار شما افزوده و 10 امتیاز از انرژی روزانه شما کاسته می شود. رای منفی هیچ امتیازی ندارد اما 10 امتیاز از انرژی روزانه کاسته می شود. رای مثبت یا منفی به نظرات هیچ تاثیری بر اعتبار و انرژی ندارد.
    نکته : شما تا 5 دقیقه فرصت دارید در صورت انصراف رای خود را پس بگیرید.بدین منظور بر رو شکل x که پس از رای دادن ظاهر می شود کلیک کنید.



    حد نصاب سبز شدن لینک ها در بخش های گوناگون 


    در دنباله لینک ها در بخش های گوناگونی دسته بندی می شوند که هر کدام به حد نصاب لازم امتیاز برسند از صفحه لینک های سفید به صفحه لینک های سبز راه پیدا میکنند. حد نصاب برای سبز شدن لینک ها به این صورت است:
    • اجتماعی : 14 رأی
    • سیاسی : 15 رأی
    • فرهنگی : 12 رأی
    • سرگرمی : 12 رأی
    • ورزشی : 12 رأی
    • اقتصادی : 11 رأی
    • بین المللی : 11 رأی
    • علم و تکنولوژی : 10 رأی
    توجه : قرار دادن لینک در بخش نامربوط میتواند منفی "عنوان نامناسب" را به همراه داشته باشد.
    نکته : لینکهایی که بسته به بخش و نوع لینک بیش از 8 تا 10 ماه از ارسال آنها گذشته باشد حتی در صورت کسب حد نصاب رای هرگز به صفحه لینکهای سبز راه پیدا نمی کنند.
    نکته 2 : در صورت سبز شدن لینک خودتان، 5 امتیاز به اعتبار شما افزوده خواهد شد.

    آگاه سازی آگاه سازی 

    در بالای صفحه و در کنار پیام خصوصی پیامهای خصوصی گزینه آگاه سازی دیده میشود که شما را نسبت به این رویدادها آگاه میکند:


    • اگر کاربر یا کاربرانی به لینک شما رای (مثبت و منفی) داده باشند.
    • اگر نظری پس از نظر شما در زیر یک لینک یا انجمن به تازگی فرستاده شده باشد.
    • اگر نظری زیر لینک شما درج شود.
    • اگر کاربری شما را به لیست دوستانش اضافه کرده باشد. 
     نکته: کاربران فقط در صورتی که زیر لینک شما نظر داده باشند در آگاه سازی از نظرات لینک شما آگاه خواهند شد. پس به این ترتیب اگر در زیر لینک خود پیام و یا اعتراضی نسبت به رای منفی کاربران دیگر داشته باشید و آنها هیچ نظری زیر لینک شما فرستاده نباشند در آگاه سازی از پیام شما مطلع نخواهند شد.


    جواب لینک

    در دنباله امکان پاسخ به لینک نیز وجود دارد. بدین منظور باید در صفحه لینک سمت چپ روی علامت + جلوی "جواب ها" کلیک کرده و از بین 10 لینک اخیر خود در بالا و یا شماره لینک خود در پایین را وارد کرده و "ثبت" را کلیک کنید.شماره لینک شما در بالای نوار آدرس درج شده است. برای نمونه شماره این لینک 122 می باشد.



    ارسال لینک و نقل قول در نظرات

    برای لینک کردن بخشی از متن نظر خود باید ابتدا نظر خود را نوشته و سپس واژه و یا جمله ای که میبایست قابل کلیک کردن باشد و به مطلبی لینک شود را با ماوس انتخاب کرده و در حالی که آن بخش آبی شده روی تصویر زنجیرکه یک "+" نیز پایین آن دیده میشود کلیک کنید.




    حال یک Frame بر روی صفحه ظاهر می شود که باید لینک مورد نظرتان را در آن وارد کنید. از آنجایی که معمولا http نیز در هنگام کپی گرفتن در لینک وجود دارد باید http درون Frame را پاک کرده و سپس لینک خود را Paste نمایید.

     

    نکته: بهتر است هنگام لینک دادن در نظرات از مرورگری غیر از Internet Explorer استفاده کنید زیرا در صورت استفاده از این مرورگر به احتمال زیاد با لینک دادن در نظرات مشکل پیدا میکنید و واژه شما لینک نشده و یا صرفا لینک را بدون قابلیت کلیک نشان خواهد داد. مرورگرهای Google Chrome و Firefox بدین منظور توصیه می شوند.
    ------
     برای پاسخ دادن به نظر کاربران دیگر میتوانید نظر خود آنها را به این ترتیب نقل قول کرده و پاسخ دهید:
    برای این کار دو راه وجود دارد. راه اول اینکه مستقیما روی گزینه نقل قول در سمت چپ بالای کامنت مورد نظر کلیک کرده و سپس نظر خود را پایین نقل قول منتقل شده بنویسید.

    راه دوم نقل قول کردن، انتخاب بخشی (و یا همه) از متن (با ماوس روی آن کشیدن و آبی کردن آن قسمت) کامنت مورد و سپس راست کلیک و "Copy" و "Paste" کردن آن در محل نوشتن نظر می باشد. بعد از آن میبایست دوباره تمام متن را انتخاب کرده و روی گزینه ای که تصویر ان را در زیر می بینید کلیک کنید و نظر خود را پایین آن درج کنید.
    نکته: برای نوشتن نظر خود زیر نظر نقل قول شده لازم نیست چندین بار Enter را بزنید تا بین این دو نظر فاصله بیفتد. حتی با یک بار استفاده از کلید Enter خود سایت به صورت خودکار یک فاصله معقول و مناسب بین دو نظر قرار خواهد داد. انداختن فاصله زیاد بین نقل قول و نظر صرفا باعث به وجود آمدن فضای خالی و سفید طولانی و زیاد شدن صفحات نظرات و به دنبال آن مشکلتر شدن پیدا کردن یک نظر می شود.
    با همین روش نیز می توانید با انتخاب بخشی از نظر خود و کلیک بر روی گزینه B آن قسمت را پررنگ تر کنید.


    روش برگرداندن متن از دست رفته هنگام ارسال نظر

    برای برخی کاربران که از سرعت پایین تر اینترنت برخوردار هستند و یا هنگامی که سایت دچار مشکل می شود ممکن است پس از نوشتن نظر، متن "لطفاً صبر کنید..." برای مدتی طولانی و یا بصورت مداوم روی صفحه بماند و نظر نیز ارسال نشود. برای بازگرداندن نظری که نوشته بودید میتوان از فشردن همزمان کلیدهای Ctrl و Z استفاده کرد.

     موضوعات مورد بحث

    در صفحه هر لینک در بالا سمت چپ درست در کنار گزینه "رای دهندگان"، گزینه ای با نام "تغییر موضوع مورد بحث" نیز وجود دارد که با استفاده از آن می توانید در صورتی که لینکی به اشتباه وارد موضوع بحث نامربوط شده باشد آن را تصحیح کرده و بر روی ارسال کلیک کنید.
    نکته : موضوعات مورد بحث توسط کاربران و با تایید مدیریت سایت ارسال می شوند. کاربرانی که به اعتبار 70.000 رسیده باشند می توانند به صورت فوری و بدون نیاز به تایید موضوع مورد بحث خود را ارسال کنند. برای ارسال موضوع مورد بحث می بایست قوانین موضوعات مورد بحث را خوانده و سپس با کلیک بر روی علامت + که در بالای لیست این موضوعات در بیشتر صفحات دنباله با تصویرمربوطه قرار دارد، اقدام نمایید.

    پربحث ترین لینک های روز

    این بخش که در سمت چپ سایت به صورت ستونی قرار دارد شامل لینکهای سبزی هستند که در 24 ساعت گذشته ارسال شده و بیشترین نظرات را از آن خود کرده اند. بنابراین لینکی که مربوط به پیش از 24 ساعت گذشته باشد و یا سبز نشده باشد حتی با هر تعداد نظر به این بخش راه پیدا نخواهد کرد.

    بهترین لینک های روز


     این بخش نیز درست در کنار پربحث ترین لینکهای روز قرار دارد و شامل لینکهایی است که در 24 ساعت گذشته ارسال شده و بیشترین رای را از آن خود کرده اند. مسلما در این بخش نیز فقط لینکهای ارسال و سبز شده در طی 24 ساعت گذشته راه پیدا میکنند اما صرف داشتن نظر و یا نداشتن زیر لینک مزبور، تفاوتی ندارد.


    لینک مستقیم به کامنت مورد نظر


    در بخش نظرات زیر لینکها بالای هر نظر نام ارسال کننده ، زمان ارسال نظر و واژه "گفت" وجود دارد که این واژه لینک مستقیم به همان نظر می باشد.




    تماشای ویدئو در دنباله همین‌جا 
ببینید


    ویدئوهایی که به صورت مستقیم از سایت یوتیوب به دنباله لینک شده اند قابلیت پخش در سایت دنباله را نیز دارا می باشند. برای تماشای ویدئوهای یوتیوب ارسال شده به دنباله کافیست روی تصویر دوربین در کنارعنوان لینک  کلیک کنید.




    لینک های مورد علاقه به لیست لینکهای مورد علاقه ام اضافه کن
    در صورت کلیک بر روی تصویر قلب که زیر عنوان هر لینک وجود دارد و رنگ آن از خاکستری به قرمز تغییر پیدا میکند، می توانید لینک مورد نظر خود را به لیست لینکهای مورد علاقه که از طریق منوی شخصی قابل دسترسی هستند اضافه کنید.

     دلایل رأی منفی با استناد به قوانین دنباله


     رای منفی می بایست بر طبق قوانین سایت داده شود و لذا اعمال سلیقه شخصی و منفی عقیدتی یا تلافی جویانه در صورت گزارش، منجر به محرومیت کاربر متخلف از دادن رای منفی برای مدتی می شود.
    نکته: در دنباله هیچ لینکی حتی با وجود هر تعداد منفی حذف نمی شود.

    قانون دنباله در این مورد :


    قانون شماره 1: منفی های بی دلیل و تلافی جویانه در صورت اقرار کاربر و یا در صورتی که این مطلب به وضوح و به کرات دیده شود می تواند منجر به اخطار و در نهایت برخورد متناسب با کاربر خاطی شود.


    بخش سوالات متداول : در چه مواقعی می توانم به لینکی رای منفی بدهم؟
    شما می بایست زمانی به یک لینک رای منفی بدهید که لینک ارسال شده یکی از قوانین ارسال لینک را نقض کرده باشد. از منفی دادن به لینکهایی که به آن ها علاقه ندارید و یا مخالف با عقاید شما هستند اما قوانین ارسال لینک را نقض نمی کنند خودداری کنید. برای منفی دادن روی علامت – که در گوشه سمت راست لینک و زیر امتیاز لینک قرار دارد کلیک کنید


    هر کاربر در صورت رسیدن اعتبار وی به 1000 قادر به استفاده از رای منفی خواهد بود. در زیر به دلایل منفی "قانونی" با استناد به قوانین دنباله می پردازیم :


    •   منفی "خلاف واقع"
    در قوانین ارسال لینک در دنباله به مواردی که شامل این نوع منفی میشود اشاره ای نشده است اما لینک هایی که منبع موثقی در آنها ذکر نشده و یا مطالبی که کذب بودن آنها محرز شده باشد میتوانند شامل این منفی شوند.

    توجه : حتما هنگام استفاده از این منفی ابتدا به بخشی که لینک درآن قرار دارد (سرگرمی،اجتماعی...) توجه کنید چون امکان دارد یک مطلب صرفا برای سرگرمی یا طنز نوشته شده باشد و در اینصورت منفی خلاف واقع به لینک سرگرمی غیرقانونی خواهد بود.
    • منفی" نقض حریم خصوصی"
    لینک هایی که به هر شکل حریم خصوصی افراد را "بدون اجازه آنها" نقض میکنند شامل این منفی هستند.بر طبق اصول حریم خصوصی در قوانین همه وبسایت های اجتماعی ، شما وقتی اطمینان دارید اطلاعات ،عکس ، فیلم ، مدارک و هر موضوعی در مورد حریم خصوصی افراد بدون اجازه آنها توسط کاربر متخلف در محیط مجازی قرار گرفته است میتوانید از این منفی استفاده کنید.
    • منفی "نقض کپی رایت"
     قانون دنباله در این مورد :


    قانون شماره 6: حق کپی رایت را در هنگام ارسال لینک خود در نظر بگیرید و از ارسال لینکهایی که بدون ذکر منبع مطالب سایتهای دیگری را کپی کرده اند خودداری کنید.


    این قانون شامل حق کپی ودانلود آلبوم های موسیقی، فیلم، کتاب ، برنامه های کامپیوتری "غیر رایگان" و با سریال و Crack و حتی یک نوشته کپی شده از سایتهای دیگر بدون ذکر منبع نیز میشود.


    • منفی "توهین آمیز"
    قوانین دنباله در این مورد : 


    قانون شماره 3: از ارسال لینکهای حاوی مطالب توهین آمیز و تمسخرآمیز به شخصیت های حقیقی و خصوصی و یا به فرهنگ ها، ادیان، اقوام، ملل و نژادهای مختلف خودداری کنید.
    * مطالب توهین آمیز مطالبی هستند که شامل کلمات رکیک، دشنام ، ناسزا و یا بد و بیراه باشند. مطالب انتقادی در این حیطه قرار نمی گیرند.


    قانون شماره 8: از به کار بردن کلمات رکیک و توهین آمیز اعم از دشنام یا ناسزا در موضوع یا توضیح خودداری کنید.

     

    این قانون همانطور که در بالا ذکر شده شامل لینک های حاوی مطالب توهین آمیز و تمسخر آمیزنسبت به افراد،فرهنگ ها،ادیان،اقوام،ملت ها و نژادهای گوناگون می باشد و به هیچ عنوان مطالب انتقادی را شامل نمیشود.


    دیده شده برخی کاربران به محض مشاهده لینکی انتقادی و یا تصویری در مورد شخص و یا باوریا کیش و آیین مورد علاقه شان به لینک منفی توهین آمیز می دهند در صورتی که طبق قوانین مطالب انتقادی در حیطه مطالب توهین آمیز قرار نمی گیرند و این نوع منفی غیرقانونی می باشد. در قوانین دنباله هر کسی بدون استفاده از واژه رکیک و یا تمسخر، مجاز به نقد هر گونه باور سیاسی،اجتماعی و یا مذهبی می باشد.
    • منفی " عنوان نامناسب"
     قوانین دنباله در این مورد : 


    قانون شماره 2: از ارسال لینکهای حاوی مطالبی با مضمون پورنوگرافی خودداری کنید.

    قانون شماره 4: از ارسال لینکهایی حاوی مطالبی در ارتباط با آموزش هک خوداری کنید.

    قانون شماره 7: عنوان و توضیح می بایست متناسب با محتوای لینک انتخاب شود.

    قانون شماره 8: از به کار بردن کلمات رکیک و توهین آمیز اعم از دشنام یا ناسزا در موضوع یا توضیح خودداری کنید.

    قانون شماره 9: حتما نوع لینک (اجتماعی، فرهنگی، علمی، ...) محتوای لینک (نوشته، عکس، ویدیو، ...) و زبان لینک (فارسی، انگلیسی، عربی، ...) را متناسب با لینک خود قرار دهید.

    قانون شماره 10: هرگونه فعالیت تجاری، تبلیغاتی، تبلیغ شرکتهای هرمی مانند گلد کوئیست و شرکتهای مشابه در دنباله ممنوع می باشد.



    همانطور که از قوانین بر می آید این منفی گستردگی خاصی دارد و شامل :
    • لینک به سایت هایی با مضمون پورنوگرافی (فیلم،عکس و مطالب جنسی غیر علمی) ،
    • لینک آموزش هک و نفوذ به سیستم دیگران، 
    • تیتر و توضیح نامفهوم و ناخوانا ،
    • انتخاب بخش نامربوط به موضوع لینک (اجتماعی،سیاسی...)
    • استفاده از واژه های رکیک و دشنام در تیتر و توضیح، 
    • برچسب نامربوط و نامناسب، 
    • انتخاب زبان نامربوط در هنگام ارسال لینک
    • انتخاب نامربوط محتوای لینک (ویدئو،نوشته،عکس...) ،
    • لینک از کار افتاده  یا نامربوط و یا نیاز به ثبت نام برای مشاهده محتوا، 
    • لینکی که ارسال کننده بوسیله آن در حال فعالیت تجاری،تبلیغاتی و معرفی سایت برای درآمد اینترنتی باشد و
    • وجود ویروس یا تروجان در وبسایت
    میباشد.


    نکته : در قوانین دنباله مستقیما به ممنوعیت برخی لینکها مانند لینکهای محتوی ویروس و تروجان یا برچسب نامربوط  اشاره نشده است اما به دلیل اینکه تارنماهای حاوی ویروس مخرب و برچسب نامربوط باعث سردرگمی کاربری که در حال جستجوی مطلب مورد نظرش می باشد میشود ، مشمول منفی "عنوان نامناسب" می شوند.

    • منفی " تکراری"
    قانون دنباله در این مورد :


    قانون شماره 1: از ارسال لینکهای تکراری خودداری کنید به این منظور قبل از ارسال لینک با کمی جستجو از عدم وجود آن اطمینان حاصل کنید.

    * لینک های تکراری لینک هایی هستند که محتوای آنها عیناً شبیه هم باشند.

    در بالای سایت میتوانید با استفاده از "جستجو" و یا طبق روشی که در بالا گفته شد در گوگل جستجو کرده و از تکراری نبودن لینک خود اطمینان حاصل کنید.
    توجه : حتما باید به تاریخ ارسال لینک و مقایسه آن با لینک جدیدتر توجه کنید وگرنه منفی شما به اولین لینک ولو اینکه پس از چند روز سبز شده باشد غیرقانونی خواهد بود. "ارتقاء" به معنای زمان سبز شدن لینک با توجه به کسب حد نصاب رای و راهیابی آن به صفحه لینکهای سبز می باشد.


    ویرایش مشخصات شخصی در پروفایل

    با کلیک بر روی "ویرایش" در صفحه شخصی و سپس روی "ویرایش مشخصات شخصی" میتوانید علاوه بر تغییر برخی مشخصات از این چهار گزینه نیز استفاده کنید:




    افزونه های دنباله


    با استفاده از افزونه های دنباله می توانید لینک های گوناگون را بسیار آسانتر به دنباله ارسال کنید. این افزونه ها توسط یکی از کاربران دنباله به نام "پیمان" نوشته شده اند.



    • افزونه برای مرورگر فایرفاکس :

    - ارسال مستقیم صفحات به دنباله تنها با یک کلیک 
    - مشاهده‌ی تعداد آرا و نظرات صفحات از پیش فرستاده شده 
    - ارسال صفحات به دنباله از طریق منوی رایت کلیک 
    - باز کردن مستقیم صفحه‌ی ارسال لینک 
    - اضافه کردن قابلیت جستجو در دنباله به باکس جستجوی فایرفاکس


    • افزونه برای مرورگر گوگل کروم :

    به وسیله‌ی این افزونه می‌توانید هنگام گشت و گذار در اینترنت، صفحه‌ی مورد نظر خود را به دنباله ارسال کنید و یا در صورتی که آن صفحه از قبل به دنباله ارسال شده بود، به آن رای دهید.


     صفحه‌ی اصلی سایت و صفحه‌ی ارسال لینک همیشه در دسترس شما خواهد بود. اگر وارد حساب کاربری خود شده باشید، می‌توانید به راحتی قسمت‌های مختلف صفحه‌ی شخصی خود را از داخل افزونه باز کنید. افزونه این امکان را به شما می‌دهد تا صفحه‌ی مورد نظر خود را در انواع سایت‌های اجتماعی (فیسبوک، توییتر، فرندفید و ...) به اشتراک بگذارید. 


    اطلاعات بیشتر در مورد نسخه تازه این افزونه



    مدیران دنباله

    آقای مهیار : مدیر کل سایت
    آقای کیا آرین : مدیر سایت




    مطالب بالا صرفا یادآوری برخی قوانین دنباله و تحقیقات و تجربیات در مورد سایت برای تازه واردین و برخی از کاربران می باشد به امید آنکه مفید واقع شده باشد. برای آگاهی از همه قوانین و مرام نامه دنباله به این آدرس که در پایین سایت دیده می شود مراجعه کنید.

    منبع قوانین : سایت دنباله 

    همچنین ببینید : روش حل کردن مشکل سه نقطه در توضیحات لینک

    Monday, March 22, 2010

    مصاحبه جنجالی مجله اشپیگل با میلاد آبادان

    http://espritdescalier.de/blog/wp-content/uploads/2008/12/spiegel-online-schriftzug1.jpg



    میلاد جان خوشحالیم که دعوت ما رو برای مصاحبه پذیرفتی.

     Veeeee کا تعارف مارف رو کنار بذار ولک وقت نداریم خبرنگار سازمان ملل نیم ساعته منتظره.

     چند وقته تو بالاترین و دنباله عضوی؟

    بالاترین که 25 سال پیش سایت خودم بود فروختمش به یه بنده خدایی به نام یحیی نژاد. دنباله هم  یه 15 سالی میشه گاهی وقتی میریم با منوچ  خوش و بشی کنیم.آخه شنیده بودم اونجا پناهنده شده.

    اما فکر کنم کلا اینترنت تو ایران از سالها بعدش داشت راه می افتادا..؟!نه؟

    نه عزیزم اشتباه به عرضت رسوندن. برو یه کم کتاب بخون.الکی از رو باد شکم صحبت نکن.بیسوادی حدی داره کا... شما رو چطور راه دادن اشپیگل!؟ اطلاعاتت از زیتون پرورده کمتره.


    خب بگذریم. قبلا شایع شده بود که شما میخواستی بری خارج تو مرز گرفته بودنت. جریان چی بوده؟

     کدوم جریان؟ بیشتر توضیح بده ببینم.


    گویا با یکی از دوستات پشم گوسفند کشیده بودید سرتون قصد داشتید قاطی گله از مرز خارج شید.

    ها؟ چی؟ کدوم پفیوزی گفته ما رو گرفتن؟ 

    یعنی نگرفتن؟

    خب... راستش... تا حدودی گرفتن ... (جاسم خدا ذلیلت کنه که آبرو برامون هیج جا نذاشتی ...)


    چی ؟ جاسم؟ آها اسم دوستت جاسم بود؟ مگه چیکار کرده بود.


    مادر مرده بهش گفته بودم فقط 10 دقیقه این ریبنت رو در بیار تا راحت رد شیم بعد بذار. در نیاورد سربازه هم دید گوسفند ریبن زده گرفتنمون... البته من تا دیدم جاسم رو گرفتن با صدای بلند بع بع کردم که چون سربازه فکر کرد گوسفند مریض تو گله هست منم لو رفتم.

    چرا بعدش حکم اعدام واسه رفیقت بریدن؟ چیکار کرده بود؟

    فکر کنم لاف سیاسی زیاد زده بود.تو پروندش چند تا گنده گوزی هم دیدم.

    اعدام شد؟

    نه!

    ولی ما شنیدیم که با یه نفر دیگه اعدام شده بود.


    ببین کا... بهت میگم اطلاعاتت در سطح زیتون پرورده اس همینه. اون یارویی که میخواستن با جاسم اعدامش کنن چون بار اولش بود عادت نداشت ترسیده بود تموم کرد ولی جاسم چون سینه سوخته بود اعدام بهش فشاری نمیاره. میشناسمش کا میشناسمش...

    میلاد جان بچه ابادان هستی دیگه؟

    ها ولک از کجا فهمیدی؟


    از آیدیت!


    حقا که شیر حلال خوردی...

    خب از آبادان بگو ..جمعیتش چقدره؟

     با حومه یا بدون حومه؟

    خب... با حومه!

    با حومه 70 میلیون جمعیت داره چون تو تهران هم بلیط اتوبوس آبادان و حومه هم قبول کرد ازم البته زیاد باهاش کلنجار رفتم ولی آخر فهمید تهران هم حومه آبادانه... چرا چشات گرد شد کا؟ آب قند بیارم؟

    نه ادامه میدیم.... انگار یکی در میزنه . فکر کنم سگم باشه آخه یادش دادم در بزنه بیاد تو.

    مگه کلید نداره؟

    کلید؟ نه! میگم چرا داری میلرزی میلاد جان؟

    شرمنده داشتم میگوزیدم گذاشتمش رو ویبره مزاحم مصاحبه نباشه. همین کارو تو بالاترین هم کردم نصف سایت دی سی شدن متاسفانه.

    گویا جای ما اینجا نیست. با اجازه رفع زحمت می کنیم. ایشالا همیشه آنلاین باشی که ما رو آفلاین کردی...